U skladu sa preporukom Ministarstva pravde, Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu je zauzelo stav da je potrebno preduzeti mere u cilju uspostavljanja sistema kontrole koji će obezbediti zakonitost i tačnost u izvršavanju rashoda na ime pruženih usluga veštačenja, te u skladu sa odredbama Pravilnika o naknadi troškova u sudskim postupcima („Sl. glasnik RS“, br. 57/03 i 69/11), rashode na ime pruženih usluga veštačenja potrebno je izvršavati na osnovu rešenja javnog tužioca i troškovnika veštačenja.
Troškovnik koji ispostavlja sudski veštak mora da sadrži sve obavezne elemente u skladu sa zakonom, a naročito:
- vreme kada je izvršeno veštačenje;
- broj časova koji su bili neophodni za veštačenje, obzirom da se nagrada određuje tako što se osnovica za obračun nagrade deli brojem radnih časova u mesecu koji je prethodio veštačenju, pa se tako dobijeni iznos množi brojem časova koji su bili neophodni za veštačenje,
- stručnu spremu, odnosno obrazovanje i specijalnost veštaka (osnovica za obračun nagrade se određuje u zavisnosti od stručne spreme veštaka, pa je tako osnovica za obračun nagrade veštaku bez srednjeg obrazovanja 50% prosečne zarade bez poreza i doprinosa u privredi RS, isplaćene za prethodni mesec prema podacima nadležnog organa (dalje: zarada), 100% zarade veštaku sa srednjim obrazovanjem, 150% zarade veštaku sa višim obrazovanjem, 200% zarade veštaku sa visokim obrazovanjem, 250% zarade veštaku koji je magistar i 300% zarade veštaku koji je doktor nauka);
- napomenu da je predmet složen ili je za veštačenje potrebno posebno znanje, stručnost i iskustvo, kao razlog za uvećanje nagrade do 100%;
- napomenu da je veštačenje izvršeno u otežanim uslovima (noću, u izuzetno nepovoljnim vremenskim prilikama i slično) ili nedeljom i praznikom kao razlog za uvećanje nagrade do 100%.
- visinu troškova koji se nadoknađuju;
- tačan iznos osnovice za obračun nagrade;
- tačan broj radnih sati u mesecu koji prethodi veštačenju, obzirom da se nagrada određuje tako što se osnovica za obračun nagrade deli brojem radnih časova u mesecu koji je prethodio veštačenju, pa se tako dobijeni iznos množi brojem časova koji su bili neophodni za veštačenje;
Troškovnici koji ne sadrže navedene elemente biće vraćeni na uređenje.
Posebno napominjemo da je prilikom iskazivanja troškova postupka potrebno da veštaci prilože dokaze kojima se pravdaju učinjeni izdaci, pa kako Javno tužilaštvo kao isplatilac obračunava i plaća porez po odbitku na druge prihode i doprinose za obavezno socijalno osiguranje na račune javnih prihoda na primanja veštaka kao fizičkog lica, stoga ukoliko je veštačenje izvršeno od strane veštaka preduzetnika koji obavlja samostalnu delatnost, potrebno je da se u računu nalazi napomena, kao i zakonski osnov, da li je usluga veštačenja predmet oporezivanja na dodatu vrednost.
Izvršavanje obaveze na ime usluge veštačenja se vrši na osnovu računovodstvene dokumentacije, odnosno rešenja postupajućeg javnog tužioca i troškovnika sačinjenog u skladu sa zakonom.