У складу са препоруком Министарства правде, Прво основно јавно тужилаштво у Београду је заузело став да је потребно предузети мере у циљу успостављања система контроле који ће обезбедити законитост и тачност у извршавању расхода на име пружених услуга вештачења, те у складу са одредбама Правилника о накнади трошкова у судским поступцима („Сл. гласник РС“, бр. 57/03 и 69/11), расходе на име пружених услуга вештачења потребно је извршавати на основу решења јавног тужиоца и трошковника вештачења.
Трошковник који испоставља судски вештак мора да садржи све обавезне елементе у складу са законом, а нарочито:
- време када је извршено вештачење;
- број часова који су били неопходни за вештачење, обзиром да се награда одређује тако што се основица за обрачун награде дели бројем радних часова у месецу који је претходио вештачењу, па се тако добијени износ множи бројем часова који су били неопходни за вештачење,
- стручну спрему, односно образовање и специјалност вештака (основица за обрачун награде се одређује у зависности од стручне спреме вештака, па је тако основица за обрачун награде вештаку без средњег образовања 50% просечне зараде без пореза и доприноса у привреди РС, исплаћене за претходни месец према подацима надлежног органа (даље: зарада), 100% зараде вештаку са средњим образовањем, 150% зараде вештаку са вишим образовањем, 200% зараде вештаку са високим образовањем, 250% зараде вештаку који је магистар и 300% зараде вештаку који је доктор наука);
- напомену да је предмет сложен или је за вештачење потребно посебно знање, стручност и искуство, као разлог за увећање награде до 100%;
- напомену да је вештачење извршено у отежаним условима (ноћу, у изузетно неповољним временским приликама и слично) или недељом и празником као разлог за увећање награде до 100%.
- висину трошкова који се надокнађују;
- тачан износ основице за обрачун награде;
- тачан број радних сати у месецу који претходи вештачењу, обзиром да се награда одређује тако што се основица за обрачун награде дели бројем радних часова у месецу који је претходио вештачењу, па се тако добијени износ множи бројем часова који су били неопходни за вештачење;
Трошковници који не садрже наведене елементе биће враћени на уређење.
Посебно напомињемо да је приликом исказивања трошкова поступка потребно да вештаци приложе доказе којима се правдају учињени издаци, па како Јавно тужилаштво као исплатилац обрачунава и плаћа порез по одбитку на друге приходе и доприносе за обавезно социјално осигурање на рачуне јавних прихода на примања вештака као физичког лица, стога уколико је вештачење извршено од стране вештака предузетника који обавља самосталну делатност, потребно је да се у рачуну налази напомена, као и законски основ, да ли је услуга вештачења предмет опорезивања на додату вредност.
Извршавање обавезе на име услуге вештачења се врши на основу рачуноводствене документације, односно решења поступајућег јавног тужиоца и трошковника сачињеног у складу са законом.