Република Србија
ПРВО ОСНОВНО ЈАВНО ТУЖИЛАШТВО У БЕОГРАДУ



  • 1.Шта је насиље у породици у смислу Закона о спречавању насиља у породици?

  • -Насиље у породици у смислу овог Закона јесте акт физичког, сексуалног, физичког или економског насиља учиниоца према лицу са којим се учинилац налази у садашњем или ранијем брачном или ванбрачном или партнерском односу ( супруга, ванбрачна супруга, емотивна партнерка) или према лицу са којим је крвни сродник у правој линији (отац, мајка, дете, баба и деда), а у побочној линији другог степена (брат, сестра, тетка, ујак, стриц) или са којим је сродник по тазбини другог степена (таст, ташта, свекар, свекрва) или коме је усвојитељ, усвојеник, храњеник или хранитељ или према другом лицу са којим живи или је живео у заједничком домаћинству.

  •  

  • 2.Шта је физичко насиље?

  •  

  • – физичко насиље је употреба физичке силе независно да ли је дошло до телесне повреде.

  •  

  • 3.Шта је сексуално насиље?

  •  

  • -Сексуално насиље  је било који сексуални чин, покушај остваривања сексуалног чина, нежељени сексуални коментар или предлог који је усмерен против особе и њене сексуалности.

  •  

  • 4.Шта је економско насиље?

  •  

  • -Економско насиље представља ускраћивање или контролу приступа новцу, ускраћивање права на власништво, спречавање приступа запослењу или образовању, те директну контролу радног понашања и професионалних избора.

  •  

  • 5.Према коме може бити извршено насиље у породици?

  •  

  • -Насиље може бити извршено према лицу са којим се учинилац налази у садашњем или ранијем брачном или ванбрачном или партнерском односу ( супруга, ванбрачна супруга, емотивна партнерка), крвни сродник у правој линији (дете, отац, мајка, баба и деда) , побочној линији до другог степена (брат, сестра, ујак, тетка, стриц,), сродник по тазбини друго степена (таст, ташта, свекар, свекрва), усвојитељ, усвојеник, храњеник или хранитељ, према другом лицу са којим живи или је живео у заједничком домаћинству.

  •  

  • 6.Када постоји непосредна опасност од насиља?

  •  

  • -Непосредна опасност од насиља у породици постоји када из понашања могућег учиниоца и других околности произилази да је он спреман да у времену које непосредно предстоји по први пут учини или понови насиље у породици.

  •  

  • 7.Ко може да пријави насиље у породици?

  •  

  • -Свако мора да пријави без одлагања насиље у породици или непосредну опасност од њега. Државни и други органи, организације и установе обавезне су да неодложно пријаве свако сазнање о насиљу у породици или непосредној опасности од њега.

  •  

  • 8.Коме се пријављује насиље у породици?

  •  

  • -Полицији или јавном тужиоцу.

  •  

  • 9.Које су дужности полицијских службеника сходно Закону о спречавању насиља у породици?

  •  

  • -Полицијски службеници су дужни да реагују на сваки позив о пријављеном случају насиља и  да интервенишу на лице места.

  •  

  • 10.Ко изриче хитну меру?

  •  

  • -Хитне мере издаје надлежни полицијски службеник.

  •  

  • 11.У којој форми се изриче хитна мера?

  •  

  • -У форми наређења.

  •  

  • 12.Које  хитне мере  изриче полицијски службеник?

  •  

  • 1-мера привременог удаљења учиниоца из стана;

  • 2-мера привремене забране учиниоца да контактира жртву насиља и прилази јој.

  • Наређењем могу да се изрекну обе хитне мере.

  •  

  •  

  • 13.Коме се уручује хитна мера?

  •  

  • -Наређење се уручује лицу кома је хитна мера изречена.

  •  

  • 14.Шта се дешава уколико лице коме је изречена хитна мера одбије пријем наређења надлежног полицијског службеника?

  •  

  • -Ако лице одбије пријем наређења, надлежни полицијски службеник саставља о томе белешку, чиме се сматра да је наређење уручено.

  •  

  • 15.Колико дуго траје хитна мера коју изриче надлежни полицијски службеник?

  • -Хитна мера коју изриче надлежни полицијски службеник траје 48 часова од уручења наређења.

  •  

  • 16.Да ли лице коме је изречена хитна мера привременог удаљења учиниоца из стана може узети своје личне и неопходне ствари након изрицања мере?

  • -Ако буде продужена хитна мера привременог удаљења учиниоца из стана, лице коме је изречена може да у пратњи полицијских службеника узме из стана неопходне личне ствари.

  •  

  • 17.Ко подноси предлог да се хитна мера изречена наредбом полицијског службеника продужи.

  •  

  • -У року од 24 часа од часа уручења наредбе – наређења лицу коме је изречена хитна мера,  јавни тужилац подноси предлог за продужење ове мере судији за претходни поступак.

  •  

  • 18.Шта судија за претходни поступак може одлучити поводом предлога јавног тужиоца да се хитна мера продужи:

  •  

  • – суд може решењем продужити хитну меру

  • или

  • – решењем одбити предлог као неоснован.

  •  

  • 19.За који временски период суд може продужити хитну меру?

  • -Суд може хитну меру продужити за још 30 дана.

  •  

  •  

  • 20 .Ко подноси жалбу на одлуку судије за претходни поступак (решење)?

  • -Жалбу могу поднети основни јавни тужилац и лице коме је изречена хитна мера.

  •  

  • 21.Да ли жалба одлаже извршење решења основног суда?

  • -Жалба не одлаже извршење решења основног суда.

  •  

  • 22.Коме се изјављује жалба на одлуку судије за претходни поступак основног суда?

  • -Жалба се изјављује Вишем суду преко Основног суда у року од 3 дана од дана пријема решења.

  •  

  • 23.Ко одлучује о жалби?

  • – О жалби одлучује веће вишег суда у року од 3 дана од дана.

  •  

  • 24.Шта Виши суд може одлучити?

  •  

  • -Виши суд може одбити жалбу и потврдити решење основног суда,

  • -Виши суд може усвојити жалбу и преиначити решење основног суда.

  • -Виши суд не може укинути решење основног суда и предмет вратити основном суду на поновно одлучивање.

  •  

  • 25.Шта је индивидуални план заштите и подршке жртви сходно Закону о спречавању насиља у породици?

  • -Индивидуални план заштите и подршке је скуп мера, којима се одређују, рокови за предузимање конкретних мера, план праћења предузетих мера, план процене делотворности планираних и предузетих мера и предвиђања и коме се жртва јавља у случају кршења хитних мера. Индивидуалним планом заштите предвиђају се мере заштите.

  •  

  • 26.Шта су мере заштите?

  • -То су мере којима се омогућава, безбедност жртве, заустављање насиља, спречавање поновног насиља, заштита права жртве.

  •  

  • 27.Шта омогућавају мере подршке?

  • – Мере подршке омогућавају да се жртви пружи психосоцијална и друга подршка ради њеног: опоравка, оснаживања и осамостаљивања.

  •  

  • 28.Да ли се за сваку жртву насиља доноси индивидуални план заштите?

  • -Да, за сваку жртву насиља доноси се индивидуални план заштите.


 



  • 1.Који су циљеви и задаци ове службе?

  • -Служба за информисање и подршку оштећенима и сведоцима кривичног дела, пружа информације о даљем поступку (која фаза поступка предстоји, у чему се она разликује од претходне, који је њен смисао и значај).

  • Пружа информације о томе како ће изгледати суђење (ко ће све бити присутан, који је распоред седења, ко води поступак, која је улога тужиоца, ко ће све сведоку постављати питања, на који начин тужилац може заштитити сведока током поступка и слично).

  • Пружа информације о мерама заштите које су тражене уколико су тражене уз јасно ограничење да је реализација мера у домену надлежности другог актера.

  • Провери да ли сведок има још неких питања или брига у вези са престојећим претресом.

  • Пружа подршку сведоку (на пример: тиме шта ће рећи, колико је сведочење важно јавном тужиоцу, тиме што ће показати да је свестан колико је сведоку тешко да говори о стресним догађајима и слично).

  •  

  • 2.Шта запослени у Служби за информисање и подршку оштећенима не могу разговарати са оштећенима и сведоцима?

  •  

  • -У току рада са сведоцима и оштећенима, запослени у Служби за информисање и подршку не могу са тим лицима разговарати о садржини њихових исказа, давати правне савете нити на било који други начин утицати на исказ сведока.

  •  

  • 3.Када поступа  Служби за информисање и подршку оштећенима и сведоцима?

  •  

  • -Служба за информисање и помоћ поступа према оштећеним и сведоцима у складу са индивидуалном проценом потреба пре, у току и непосредно након давања исказа.

  • 4.У ком временском периоду је ова служба доступна и који су њени контакти:

  •  

  • Служба за помоћ и подршку је доступна свим грађанима, учесницима кривичног поступка, који имају статус сведока или оштећених, она је доступна сваког радног дана од 07.30-15.30, у просторијама Првог ОЈТ у Београду, Зграда СИВ 2, Нови Београд, Булевар др Зорана Ђинђића број 107,

  • контакт тел: 011/635-4447.

  • Mail: sluzbazainformisanje@prvo.ojt.rs


 



  • Законик о кривичном поступку у члану 74 прописује ситуације у којима окривљени мора имати браниоца и то су:

  • 1) ако је нем, глув, слеп или неспособан да се сам успешно брани – од првог саслушања, па до правноснажног окончања кривичног поступка;

  • 2) ако се поступак води због кривичног дела за које је прописана казна затвора од осам година или тежа казна – од првог саслушања, па до правноснажног окончања кривичног поступка;

  • 3) ако је задржан или му је забрањено да напушта стан или је притворен – од лишења слободе, па до правноснажности решења о укидању мере;

  • 4) ако му се суди у одсуству – од доношења решења о суђењу у одсуству, па док суђење у одсуству траје;

  • 5) ако се главни претрес одржава у његовој одсутности због неспособности коју је сам проузроковао – од доношења решења да се главни претрес одржи у његовој одсутности, па до правноснажности решења којим суд утврђује престанак неспособности за учествовање на главном претресу;

  • 6) ако је због нарушавања реда удаљен из суднице до завршетка доказног поступка или завршетка главног претреса – од доношења наредбе о удаљењу, па до повратка у судницу или до саопштавања пресуде;

  • 7) ако се против њега води поступак за изрицање мере безбедности обавезног психијатријског лечења – од подношења предлога за изрицање такве мере, па до доношења одлуке из члана 526. ст. 2. и 3. овог законика или до правноснажности решења о изрицању мере безбедности обавезног психијатријског лечења;

  • 8) од почетка преговора са јавним тужиоцем о закључењу споразума из члана 313. став 1, члана 320. став 1. и члана 327. став 1. овог законика, па до доношења одлуке суда о споразуму;

  • 9) ако се претрес одржава у његовој одсутности (члан 449. став 3.) – од доношења решења да се претрес одржи у његовој одсутности, па до доношења одлуке суда о жалби на пресуду.

  • У свим осталим ситуацијама окривљени не мора, а може имати браниоца и његово присуство/одсуство нема својство процесне претпоставке.

  • У ситуација које су побројане у члану 74 Законика о кривичном поступку окривљени мора имати браниоца па у случају да бранилац не буде изабран или у току кривичног поступка окривљени остане без браниоца, јавни тужилац или председник суда пред којим се води поступак ће му за даљи ток поступка решењем поставити браниоца по службеној дужности, по редоследу са списка адвоката који доставља надлежна адвокатска комора.


 



  • Чланом 77. Законика о кривичном поступку прописана је одбрана сиромашног, те предвиђено да ће се окривљеном, који према свом имовинском стању не може да плати награду и трошкове браниоца, поставити  на његов захтев бранилац иако не постоје разлози за обавезну одбрану, ако се кривични поступак води за кривично дело за које се може изрећи казна затвора преко три године или ако то налажу разлози правичности. У том случају, трошкови одбране падају на терет буџетских средстава суда. О том захтеву одлучује судија за претходни поступа, председник већа или судија појединац, а браниоца решењем поставља председник суда пред којим се води поступак по редоследу са списка адвоката који доставља надлежна адвокатска комора. Тако постављени бранилац има својство браниоца по службеној дужности.

  • При оцени да ли је ситуација окривљеног таква да нема средстава да плати браниоца, у обзир се узимају приходи и расходи окривљеног и  висина трошкова одбране који су у изгледу. Окривљени треба да пружи податке о свом имовном стању (имовини и приходима), лицима које издржава и доказе о томе.


 



  • У члану 68. Законика о кривичном поступку, између осталих, прописано је и право окривљеног да разматра списе и разгледа предмете који служе као доказ. Да би окривљени имао право да разматра списе неопходно је, тј. услов је да буде саслушан по одредбама о саслушању окривљеног, како је то предвиђено чланом 251. став 1. Законика о кривичном поступку, док право да прочита кривичну пријаву, записник о увиђају и налаз и мишљење вештака има непосредно пре првог саслушања. Окривљеном се ово право може одложити у случају када је више лица окривљено за кривично дело, док јавни тужилац не саслуша  последњег окривљеног који му је доступан (члан 303. став 1. Законика  о кривичном поступку).


 



  • Према члану 94. Законика о кривичном поступку од дужности сведочења ослобођено је: лице са којим окривљени живи у браку, ванбрачној или другој трајној заједници живота; сродник окривљеног по крви у правој линији, у побочној линији до трећег степена закључно, као и сродник по тазбини до другог  степена  закључно; усвојеник и усвојитељ окривљеног. Такође, малолетно лице које, обзиром на узраст и душевну развијеност, није способно да схвати значај права да је ослобођено од дужности сведочења, не може се испитати  као сведок, осим ако то сам окривљени захтева. Орган поступка је дужан да наведена лица упозори да не морају да сведоче.    Лица побројана у наведеном  члану имају привилегију да сама одлуче да ли ће у кривичном поступку дати исказ.


 



  • Притвор је мера за обезбеђење присуства окривљеног и несметано вођење кривичног поступка и може се одредити према осумњиченом ако се крије или се не може утврдити његова истоветност или у својству оптуженог очигледно избегава да дође на главни претрес или ако постоје друге околности које указују на опасност од бекства; ако постоје околности које указују да ће уништити, сакрити, изменити или фалсификовати доказе или трагове кривичног дела или ако особите околности указују да ће ометати поступак утицањем на сведоке, саучеснике или прикриваче; ако особите околности указују да ће у кратком временском периоду поновити кривично дело или довршити покушано кривично дело или учинити кривично дело којим прети; ако је за кривично дело које му се ставља на терет прописана казна затвора преко десет година, односно казна затвора преко пет година за кривично дело са елементима насиља или му је пресудом првостепеног суда изречена казна затвора од пет година или тежа казна, а начин извршења или тежина последице кривичног дела су довели до узнемирења јавности које може угрозити несметано и правично вођење кривичног поступка.


 



  • Како то прописује члан 283 Законика о кривичном поступку Јавни тужилац може одложити кривично гоњење (применити опортунитет) за кривична дела за која је предвиђена новчана казна или казна затвора до пет година, ако осумњичени прихвати једну или више од следећих обавеза:

  • 1) да отклони штетну последицу насталу извршењем кривичног дела или да накнади причињену штету;

  • 2) да плати одређени новчани износ у корист хуманитарне организације, фонда или јавне установе;

  • 3) да обави одређени друштвенокорисни или хуманитарни рад; 4) да испуни доспеле обавезе издржавања;

  • 5) да се подвргне одвикавању од алкохола или опојних дрога;

  • 6) да се подвргне психосоцијалном третману ради отклањања узрока насилничког понашања;

  • 7) да изврши обавезу установљену правноснажном одлуком суда, односно поштује ограничење утврђено правноснажном судском одлуком.

  • У наредби о одлагању кривичног гоњења јавни тужилац ће одредити рок у којем осумњичени мора извршити преузете обавезе, с тим да рок не може бити дужи од годину дана.

  • Ако осумњичени у року изврши обавезу из става 1. овог члана, јавни тужилац ће решењем одбацити кривичну пријаву и о томе обавестити оштећеног, а одредба члана 51. став 2. законика неће се примењивати.