Република Србија
ПРВО ОСНОВНО ЈАВНО ТУЖИЛАШТВО У БЕОГРАДУ

-резултати рада

              Из извештаја о раду Првог основног јавног тужилаштва у Београду за 2015.годину, произилази да укупан број пријава које су заведене у тужилачким уписницима, а које нису завршене закључно са 31.12.2015.године износи 37.413, од тога у периоду од 01.01.2015.године до 31.12.2015.године поднетo je 16.063 пријава, а из периода пре 01.01.2015. године пренето је на поступање у 2015. годину 21.350 пријава. У тих 37.413 предмета, у 97% донете су тужилачке одлуке, а око 14.000 предмета мериторно је решено и архивирано.

         Први основни суд у Београду је за означени период донео пресуде против 3.589 лица. Закључно са 31.12.2015.године у Првом основном суду у Београду је тренутно не решених око 2.000 предмета по оптужним актима Првог основног јавног тужилаштва, од ког броја се води поступак за свега 15 предмета старијих од 10 година и за око 200 предмета који су старији од 5 година.

          Што се тиче структуре судских одлука од укупног броја судских пресуда Први основни суд у Београду је донео осуђујуће према 3.296 (у процентима 91,8%), ослобађајуће према 190 лица (у процентима 5,3%) и одбијајуће према 103 лица (у процентима 2,9%). Висок проценат осуђујућих пресуда у односу на раније годне, указује на основаност оптужних аката и њихову утемељеност на правилној процени основане сумње, законитим и поузданим доказима који су прикупљени током кривичног поступка, као и правилном правном квалификацијом чињеничног стања.

        На терену казнене политике у току 2015. године по поднетим оптужним актима Првог основног јавног тужилаштва у Београду, Први основни суд у Београду је донео осуђујуће пресуде, а у којима су заступљене кривичне санкције и то:

-казна затвора – 30,34%

-новчана казна – 4,60%

-рад у јавном интересу – 0,76%

-условна осуда – 64,30%

-законске алтернативе вођењу кривичног поступка

        Институт споразума о признању кривичног дела који је у кривично правном систему Републике Србије уведен изменама Законика о кривичном поступку 03.09.2009. године Прво основно јавно тужилаштво у Београду почело је да примењује од друге половине 2010. године. Током 2015. године у СК уписник Првог основног јавног тужилаштва у Београду заведено је 695 предмета ради закључења споразума, док је у току 2014. године Прво основно јавно тужилаштво у Београду применило институт споразума о признању кривичног дела у свега 244 предмета.

       Интенција законодавца за изналажења начина за ефикасно окончање кривичног поступка у великој мери остварује се кроз процесни институт одложеног кривичног гоњења који представља одступање од начела легалитета кривичног гоњења тзв.опортунитет. У периоду од 01.01.2015. године до 31.12.2015. године из КТ уписника у КЕО је преведено 2.589 предмета, а ради одлагања кривичног гоњења.

        Одредбом члана 283. ЗКП прописан поступак одлагања кривичног гоњења уколико осумњичени прихвати једну или више од следећих обавеза: отклони штетну последицу насталу извршењем кривичног дела или надокнади причињену штету, на рачун прописан за уплату јавних прихода уплати одређени новчани износ који се користи за хуманитарне или друге јавне сврхе, обави одређен друштвено користан и хуманитарни рад, испуни доспеле обавезе издржавања, подвргне се одвикавању од алкохола и опојних дрога, подвргне се психо социјалном третману ради отклањања узрока насилничког понашања, изврши обавезу установљену правноснажном одлуком суда односно поштује ограничење утврђено правоснажном судском одлуком. У наредби за одлагање кривичног гоњења јавни тужилац одређује рок у коме је осумњичени дужан да изврши преузете обавезе а који не може бити дужи од годину дана, те уколико осумњичени у року изврши обавезу наложену наредбом о одлагању кривичног гоњења јавни тужилац решењем одбацује кривичну пријаву.

          Протоколом о сарадњи закљученим између Првог основног јавног тужилаштва у Београду и Града Београда, постигнут је договор да се осумњиченима у случају одлагања кривичног гоњења налаже уплата одређеног новчаног износа у корист хуманитарне организације, фонда или јавне установе која се врши на рачун прописан за уплату јавних прихода за примаоца Републику Србију, док је 10.01.2014. године закључен Анекс 2, Протокол о сарадњи са Градом Београд, Секретаријатом за здравство којим је предвиђено да се осумњиченима налаже да  та финансијска средства уплаћују на рачун Града Београда, Секретаријату за здравство. Такође, Прво основно јавно тужилаштво је налагало да се средства уплаћују Влади Републике Србије на име помоћи поплавама угроженим подручјима, а након тога на посебно отворен рачун Владе Републике Србије односно Министарства правде. У периоду од 01.01.2015. године до 31.12.2015. године по основу одлагања кривичног гоњења уплатом износа у хуманитарне сврхе је укупно уплаћено 69.634.167,00 динара.

      Раније закључен Протокол о сарадњи Првог основног јавног тужилаштва у Београду са Специјалном болницом за болести зависности из Београда, „Теодора Драјзера“, Институтом за метално здравље ул. Палмотићева, ЈКП „Зеленило Београд“ примењивани су током 2015. године приликом одлагања кривичног гоњења када су осумњиченима налагане мере обављање одређеног друштвеног корисног или хуманитарног рада, одвикавања од алкохола или опојних дрога, психо социјалном третману ради отклањања узорака насилничког понашање где су установе ово тужилаштво обавештавали о почетку току и завршетку поступка испуњење наложених мера.

-организациона структура

     Организационо Прво основно јавно тужилаштво у Београду са Јавним тужиоцем на челу и два прва заменика јавног тужиоца, до 2015.године било је састављено од два одељења и то кривичног и одељења привредних преступа на чијем су челу руководиоци који су такође задужени за правилно функционисање и контролу конкретног рада запослених.

        Напомињемо да је Прво основно јавно тужилаштво у Београду током 2015. године, поред одељења за привредне преступе у оквиру кривичног одељења формирало истражно одељење (Истражни центар), одељење за борбу против насиља у породици, као и одељење за кривична дела са коруптивним елементом, а то је уследило као одговор на све већи пораст стопе криминала у појединим областима чије је функционисање, заштита и превенција од виталног значаја за друштво. Свако од ова два поменута одељења има свог координатора који је задужен за његово правнилно функционисање и који се као и остали руководиоци такође непосредно старају о примени свих ставова и мишљења, које тужилаштво заузима на колегијумима.

      У истражном одељењу тренутно ради 9 судијских помоћника а који су сходно споразуму о привременом премештају између Првог основног јавног тужилаштва у Београду и Првог основног суда у Београду, распоређени на радна места тужилачких помоћника који у складу са ЗКП-ом спроводе одређене доказне радње, те исти доприносе бржем и ефикаснијем тужилачком поступању. У раду тог одељења се налази између 3.500 и 4.500 предмета, у којима се искључиво спроводи истражни поступак и предузимају одређене истражне радње, након чега се предмети достављају заменицима и тужилачким помоћницима на даљи поступак и одлуку.

        У одељењу за кривична дела са коруптивним елементом приликом самог формирања овог одељења поступало је 4 заменика да би се због повећаног обима посла тај број повећао на 6 заменика јавног тужиоца. Сврха формирања оваквог одељења је специјализација која има за циљ концетрисање одређеног броја заменика који ће радити искључиво на обради предмета формирани за таксативно одређена кривична дела, чиме се значајно утиче на ефикаснот и брзо реаговање у предметима у којима је то од пресудног значаја, а томе посебно доприносе чести састанци са представницима полиције, пореске управе односно пореске полиције и других државних органа, чијим поступањем рад тужилаштва је нужно условљен.

       Уз сагласност Репбуличког јавног тужилаштва Прво основно јавно тужилаштво у Београду је 01.06.2016. године оформило је посебно одељење за борбу против насиља у породици. Приликом самог формирања овог одељења у истом је поступало 3 заменика, да би се због повећаног обима посла, тај број повећао такође на 6 заменика јавног тужиоца. Сврха формирања овог одељења јесте специјализација ради поступања у посебно осетљивим предметима  поводом кривичних дела против полне слободе и кривичних дела против брака и породице, чиме се значајно утиче на ефикасност у наведеним предметима. Због специфичне материје и осетљивим кривичним делима, у рад су укључени Градски центри за социјални рад, Саветовалишта против насиља у породици и Министарство унутрашњих послова, те је овакво поступање и координирано деловање имало за резултат изрицање хитних мера заштите од насиља, а приликом предлагања кривичне санкције тужилаштво је предлагало и меру безбедности забране приближавања и комуникације са оштећеним. Такође је важно напоменути да је један од главинх циљева овог одељења али и изазов за тужилаштво, да се умреже сви државни органи, односно да је довољно да оштећени пријави насиље било којој институцији и то тужилаштву, полцији, центру за социјални рад, саветовалишту против насиља у породици, а који потом активирају све остале органе и поступају хитно.

     Радом сва три одељења постигнут је висок ниво ефикасности и ажурности Првог основног јавног тужилаштва у поступању и предузимању процесних радњи.